Gdy kota nie ma… – gra Myszki w opałach
Współzawodnictwo najmłodszych bywa czasami kłopotem dla rodziców. Jak nauczyć pociechy współpracy? Pomocne mogą okazać się Myszki – gra Reinera Knizii, jednego z najsłynnejszych twórców planszówek, który stworzył ją z myślą o własnych dzieciach.
Myszki muszą zdobyć pożywienie. Ser, ryby, marchewki, chlebek i ogórki znajdują się w spiżarni. Trzeba się tam zakraść, lecz problemem jest kot (sympatyczna figurka!). Jeżeli usłyszy podejrzany hałas, postanowi zajrzeć do spiżarni i złapać małych spryciarzy.
Gracze mają do dyspozycji kolorowe kostki, żetony myszek i dwustronną planszę z różnym poziomem trudności. Po wyrzuceniu symboli jedzenia na kostce gracz planuje zakrycie żetonami wybranego produktu, który chce ukraść. Musi tak zaplanować, aby zakryć całą figurę geometryczną imitującą np. ogórek. Inaczej kot „usłyszy”, że coś się przełamało (czyli pół ogórka lub marchewki) i przesunie się na torze drogi do spiżarni. Następny gracz wykonuje tę samą czynność, ale wraz z zakrywaniem planszy pojawia się coraz więcej trudności. Dlatego przy każdym ruchu gracza może odbywać się narada jak przechytrzyć kota. Skubnąć małą marchewkę i zaznaczyć kawałek wielkiej ryby czy też wziąć całą rybę i marchewkę zostawić na później? A może jednak wynieść chleb tuż przed nosem strażnika? Finalnie wygrywa kot albo cała grupa „myszek”. Gra jest ślicznie wykonana i ma dwa poziomy trudności.
Jakie są główne zalety gry? Po pierwsze uczy planowania, tak przydatnego później w życiu szkolnym (i nie tylko), po drugie zmusza do ścisłej współpracy (tu przeciwko kotu) i po trzecie rozwija formy dyskusji i wymiany argumentów. Nic tylko otworzyć urokliwe pudełko i grać!
Czas gry: 25 minut
Wiek graczy: 5+
Liczba graczy: 2-4