Wystawa „Agro-art Gołaszewo 2021”
Agro-art Gołaszewo to plener malarski, który każdego roku zrzesza grono artystów z kilku krajów Europy. Dzięki indywidualnemu podejściu plastyków do przedstawiania swoich artystycznych wizji i stosowaniu różnych technik malarskich, każda poplenerowa wystawa, którą do tej pory gościliśmy w naszych murach, była różnorodna i fascynująca.
Ze względu na sytuację epidemiczną w kraju tegoroczny plener nie odbył się. Jednak zapraszamy Państwa do zapoznania się z ekspozycją „Agro-art Gołaszewo 2021” w zaciszu własnego domu. W tym roku grupa 12 profesjonalnych artystów-plastyków z Polski i Czech postanowiła zastąpić lukę po plenerze wirtualną wystawą swoich prac, połączoną z prezentacją sylwetek twórców. Komisarzem plenerów od pierwszej edycji jest Pan Andrzej Fronczak, a miejsca do spotkań artystycznych użycza ośrodek agroturystyczny „Agrofarma”w Gołaszewie.
Andrzej Fronczak
Włocławek (Polska)
Urodzony 01.10.1959 r. w Brześciu Kujawskim. Uprawia malarstwo sztalugowe i rysunek. Brał udział w 39 wystawach indywidualnych m.in. w Lubaniu Śląskim, Koszalinie, Słupsku, Ciechocinku, Warszawie, Toruniu, we Włocławku, w ośrodkach polonijnych w Chicago, Detroit i Paryżu oraz w 38 plenerach regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków (okręg warszawski), laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Włocławek w dziedzinie kultury oraz wielu konkursów ogólnopolskich i regionalnych. Jego działalność została doceniona również Srebrnym Krzyżem Zasługi za zaangażowanie kulturalno-społeczne. Uczestniczył w ponad 150 wystawach zbiorowych i konkursach, w tym w 9 o randze międzynarodowej. Swoje prace wystawiał w Polsce, Niemczech, Danii, Holandii, Serbii, we Włoszech, na Ukrainie i Słowacji. Jego obrazy znajdują się w zbiorach muzealnych, instytucjach państwowych, galeriach oraz kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
W twórczości zawsze frapuje mnie ciągłe poszukiwanie – zarówno tematu, jak i rozwiązań technicznych. Pozwoliło mi to wypracować własną technikę malowania z użyciem własnoręcznie opracowanych materiałów. W swojej pracy zawsze podświadomie czekam na jakiś przypadek, który w sposób niezamierzony wyłoni się na płótnie. Bardzo lubię takie chwile, gdy kilka plam każe mi diametralnie przebudować kompozycję obrazu czy zmianę kolorystyki. Staram się używać w procesie tworzenia jak najmniejszej gamy kolorów. Chcę poprzez niezbędne minimum kolorystyczne pokazać jednocześnie jak najwięcej emocji. Dotyczy to zwłaszcza moich „malarskich wędrówek” po nieznanych metropoliach.
Ewa Miśkiewicz-Żebrowska
Urodziła się w Łodzi. Od 36 lat mieszka i tworzy w Chałupach, Koszalinie i Szczecinie. Tworzy w dziedzinie grafiki artystycznej, malarstwa, rzeźby i fotografii. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, Wydziału Grafiki i Malarstwa. W Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi obroniła doktorat i habilitację. Profesor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, w Katedrze Projektowania Krajobrazu. Nauczyciel przedmiotów artystycznych w Zespole Szkół Plastycznych w Koszalinie. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Członek Rady Muzeum w Koszalinie. Od 1996 r. do chwili obecnej prezes wielu kadencji ZPAP Okręgu Koszalin-Słupsk. Od 1998 r. organizator i komisarz artystyczno-organizacyjny Międzynarodowych Plenerów Malarskich w Osiekach, którym nadała nazwę „Czas i miejsce dla sztuki”. Od 20 lat kurator kilkudziesięciu wystaw w Galerii RATUSZ Urzędu Miejskiego w Koszalinie. Założycielka Grupy Twórczej „ 6 x sztuka”. Autorka 40 wystaw indywidualnych w USA, Danii i Polsce. Organizowała i uczestniczyła w ponad 250 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą m.in. w Holandii, Niemczech, Finlandii i Polsce. Laureatka wielu nagród, wyróżnień i odznaczeń za działalność artystyczną, dydaktyczną i organizacyjną. Nagradzana przez MEN, Prezydenta Miasta Koszalina i Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Otrzymała odznaczenia „Zasłużony Działacz dla Kultury Polskiej” oraz „Zasłużony dla Województwa Koszalińskiego” od Wojewody Koszalińskiego, Medal KEN i Złotą Odznakę ZPAP. Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych w Polsce i zagranicą.
„ Ewa Miśkiewicz – Żebrowska łączy w swoich graficznych pracach żywioł natury, energię organiczną oraz instynkt kobiecej witalności z potrzebą intelektualnego konstruowania kompozycji graficznych przy pomocy figur geometrycznych i zracjonalizowanej metody budującej syntezę oraz będącej sposobem opanowania i oswojenia ślepego i nierzadko groźnego żywiołu natury.”
prof. dr hab. Stanisław Tabisz
„ Swoją twórczość odczuwa jako intersemiotyczny kod komunikowania się z ludźmi, przez ekstrakt własnych myśli, uczuć, przeżyć, najgłębiej zapisanych i utrwalonych, a także przez odniesienia kulturowe, uniwersalne, które są wysublimowanym uzupełnieniem patrzenia na świat. Jej grawitacje w piękno, dobro i prawdę ludzkiego istnienia, ciążą ku nieograniczonej metamorfozie w procesie tworzenia, ku fenomenowi wolności w sztuce, Heraklitowej mądrości, że „ nic nie jest stałe, oprócz zmiany ”…
dr Wiesława Chojnacka
Iza Kostiukow
Konin (Polska)
Urodziła się w Giżycku. Studiowała na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Dyplom uzyskała w 1993 r. w pracowni prof. Jacka Jagielskiego. Pracuje w Galerii Centrum Kultury i Sztuki „Wieża Ciśnień” w Koninie, gdzie prowadzi zajęcia w pracowni rysunku i malarstwa. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków (okręg warszawski). W 2011 r. została wyróżniona przez władze miejskie odznaką honorową „Za zasługi dla miasta Konina”. W roku 2017 przyznano jej statuetkę Kariatydy w kategorii ”Twórca” – za „konsekwentną postawę malarską oraz upowszechnianie sztuk plastycznych”. Uprawia malarstwo sztalugowe. Jest też kuratorką plenerów malarskich. W latach 2013-2014 organizowała we współpracy z ABC Gallery w Poznaniu Międzynarodowe Plenery Artystyczne „Summer Jam”.
W swojej twórczości konsekwentnie stosuje technikę malarstwa olejnego do przetwarzania swojego wewnętrznego, emocjonalnego świata na abstrakcyjne i ekspresyjne kompozycje. Podkreśla wielką wagę emocji jako punktu wyjścia. Jednak dążąc do wyrafinowanej formy, zawęża gamę kolorystyczną. Malowanie jest dla niej procesem rozważania sytuacji powstającej na płótnie, by uchwycić z niej jedną myśl. Ogranicza kolor, pozostawiając kontrast, tak, aby duży ładunek emocjonalny zsyntetyzować w formę wyciszoną i uproszczoną. Uczestniczyła w wielu wystawach oraz plenerach artystycznych o randze międzynarodowej. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i państwowych: we Francji w kolekcji francuskiej prawniczki–polityka Marin le Pen oraz w kolekcji miasta Henin-Beaumont, a także we Włoszech, w Niemczech, Turcji, Bułgarii, Czechach, na Słowacji i Litwie.
Katarzyna Wesołowska-Waszkowska
Urodzona w Krakowie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom w pracowni prof. Piotra C. Kowalskiego. Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz studiów podyplomowych arteterapii na Wydziale Nauk o Zdrowiu. Od 2008 roku członek ZPAP (okręgu zielonogórski). Zajmuje się malarstwem i rysunkiem.
Krzysztof Ryfa
Ostrów Wielkopolski (Polska)
Urodzony w 1959 roku w Jeleniej Górze. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu). Członek Związku Artystów Plastyków (okręg warszawski). Malarz, pedagog, założyciel Niezależnej Galerii 33 w Ostrowie Wielkopolskim. Kurator wystaw, animator kultury, organizator i uczestnik wielu plenerów artystycznych. Laureat licznych nagród i wyróżnień. W 2018 roku, z okazji rocznicy 100-lecia odzyskania niepodległości, zorganizował międzynarodowe sympozjum malarsko-rzeźbiarskie obejmujące pracę twórczą oraz prelekcje zaproszonych gości. Sympozjum zwieńczone zostało wystawą zbiorową pt. „Barwy Wolności”.
Krzysztof Trzaska
Warszawa (Polska) krzysztoftrzaska1@gmail.com
Absolwent Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się twórczością malarską i graficzną. Autor obiektów, instalacji, filmów wideo, działań multimedialnych i projektów realizowanych w Internecie. Przez wiele lat, do 2003 roku, współpracował z Galerie du Chevalier w Paryżu. Od 2008 roku jego prace pokazywane są na dorocznych salonach artystycznych we Francji (Ozoir la Ferriere i Presles en Brie). Zdobywca wielu nagród i wyróżnień w krajowych i międzynarodowych konkursach malarskich. Od października 2013 roku realizuje projekt „Autoportret z poetą”. Malarstwo inspirowane twórczością poetycką Jacka Kaczmarskiego łączy z koncertami artystów wykonujących jego piosenki. Uczestnik krajowych i międzynarodowych plenerów malarskich. Od 2010 roku wystawiał swoje prace na ponad 70 wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.
Lidia Domagała
Zielona Góra (Polska) lidiadomagała@poczta.onet.pl
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom uzyskała w 1985 r. na Wydziale Ceramiki i Szkła w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej. Studia w zakresie malarstwa odbyła w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego i prof. Andrzeja Klimczaka – Dobrzanieckiego. Uprawia malarstwo sztalugowe i ceramikę artystyczną. Od 1988 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków w Zielonej Górze. Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczka licznych wystaw zbiorowych oraz plenerów malarskich ogólnopolskich i międzynarodowych. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych we Francji, w Austrii, Holandii, Niemczech, USA, Czechach, Polsce, na Słowacji oraz w Konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej na Litwie.
Ludmiła Sabadini
Stargard (Polska) redmamba@poczta.fm
Urodziła się i mieszka w Stargardzie. Uprawia grafikę warsztatową i użytkową, jednak jej pasją jest malarstwo. Posługuje się różnymi technikami malarskimi odpowiednimi do realizacji swoich prac. Po studiach w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej w Szczecinie przez kilka lat prowadziła własną galerię sztuki. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Nie bierze natomiast udziału w konkursach plastycznych i festiwalach sztuki, gdyż uważa, że twórczość artystyczna jest rzeczą niewymierną i nieporównywalną, a jej odbiór i ocena zawsze subiektywne. Od 1999 roku jest członkiem ZPAP (oddział w Szczecinie), od 1995 roku członkiem Stargardzkiego Stowarzyszenia Miłośników Sztuk Plastycznych, a od 2002 roku prezesem jego zarządu. Ponadto jest inicjatorką i organizatorką warsztatów plastycznych dla dzieci i młodzieży oraz plenerów malarskich w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w zbiorach osób prywatnych i instytucji w Niemczech, Francji, Rosji, Anglii, Szwajcarii, Austrii i Polsce.
Maria Bereźnicka-Przyłęcka
Gliwice (Polska)
Studia w ASP /dawniej PWSSP/ w Łodzi na Wydziale Tkaniny w latach 1969-1974 w pracowni prof. Antoniego Starczewskiego (gobelin i dywan) i prof. Stanisława Fijałkowskiego (malarstwo). Dyplom z wyróżnieniem w dziedzinie malarstwa, grafiki i projektowania dywanu.
56 wystaw indywidualnych w Polsce, Niemczech, Francji, Czechach i Stanach Zjednoczonych oraz udział w licznych wystawach zbiorowych i plenerach środowisk plastycznych Gliwic, Opola, Raciborza, Gorzowa Wielkopolskiego i Katowic. Współpraca ze środowiskami twórczymi Grecji, Niemiec, Ukrainy i Portugalii. Wyróżniona Nagrodą Prezydenta Gliwic za wkład w rozwój kultury. Jej prace znajdują się w muzeach w Raciborzu i Gliwicach oraz w zbiorach prywatnych w kraju i na świecie.
Natalia Wegner
Mosina (Polska)
Urodzona w 1974 roku w Poznaniu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu). Dyplom obroniła w Pracowni Linorytu prof. Zbigniewa Lutomskiego. Od 2003 roku pracuje w macierzystej uczelni, obecnie pełni obowiązki kierownika XII Pracowni Rysunku. W 2020 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Zajmuje się malarstwem na papierze, stosuje technikę kolażu.
Pavel Talich
Plane nad Luźnicu (Czechy) pavel.talich@centrum.cz
Urodził się 4 kwietnia 1957 roku w Humpolcu. Swoje prace tworzy z wykorzystaniem camery obscura. Zdjęcia powstają bez użycia obiektywu – jego rolę pełni niewielki otwór na jednej ze ścian pudełka, a kadr zostaje utrwalony na papierze fotograficznym. Cały proces opiera się na procesie chemicznym. Pavel Talich jest członkiem m.in. Stowarzyszenia Artystów Czech Południowych , Stowarzyszenia Profesjonalnych Fotografów Republiki Czeskiej i FF16 – Free Association of Artists. Uczestnik międzynarodowych sympozjów artystycznych w Czechach, Holandii, Polsce i na Słowacji. Jego prace znajdują się w Czechach (Narodowe Muzeum Fotografii i Muzeum Husyckie), Wielkiej Brytanii (Millenium Gallery Museum w Sheffield), we Francji (A.M.A.C. Chamalieres – Mouvement d’Art Contemporain Clermont-Ferrand) i w kolekcjach prywatnych. Miał 43 wystawy indywidualne (Austria, Czechy, Słowacja) i uczestniczył w 85 wystawach zbiorowych (Chiny, Czechy, Francja, Niemcy, Polska, Wielka Brytania).
Waldemar Pawlikowski,
ur. w 1967r. w Gubinie. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom z malarstwa uzyskał w pracowni prof. Mieczysława Ziomka. Malarz, kompozytor, autor tekstów, gitarzysta, wokalista, kurator wielu wystaw. Od 2000 roku prowadzi galerię „Ratusz” przy Gubińskim Domu Kultury. Laureat Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie (1988 – 2009), Międzynarodowego Festiwalu Bardów OPPA w Warszawie (2009), nagrody kulturalnej im. Corony Schroter (2009), pierwszej nagrody w polsko –niemieckim konkursie malarskim – Sztuka i Środowisko , nagrody głównej w dziedzinie malarstwa – Salon Jesienny – 41 Otwarty Przegląd Plastyki Województwa Lubuskiego – Żary 2017.
„…Pawlikowski upodobał sobie nasz rodzimy pejzaż. Obrazy w jego wykonaniu to niezwykle szlachetna afirmacja urody i bogactwa natury. Fragmenty często nadrzecznego pejzażu, stały się dla niego polem poszukiwań własnej wersji malarstwa wynikającej z tradycji realizmu i monetowskiego luminizmu. Artysta pozostaje wierny realistycznemu widzeniu świata, nawiązując wprost do tradycji polskiego malarstwa krajobrazowego. Obrazy olejne powstałe podczas plenerów malarskich są naładowane energią i walką z czasem, aby uchwycić niepowtarzalny, trwający chwilę błysk światła. Natomiast w pastelach można odnaleźć oniryczny charakter jego prac, w których światło przeobraża się w kolor, a kolor utożsamia się ze światłem. Stanowi to znakomity przykład intuicyjnie wyczutej ambiwalencji właściwej sztuce malowania. To przejaw napięcia pomiędzy chęcią odtworzenia zjawisk natury, a imperatywem tworzenia obrazu akcentującego swą odrębność, swa wewnętrzną strukturę”.
Dr Iwona Peryt – Gierasimczuk