Zasady bezpiecznych relacji zgodnie ze Standardami Ochrony Małoletnich – komunikat dla Dzieci i Dorosłych
Drodzy,
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Nasz Zespół jest działanie dla Waszego dobra i w Waszym najlepszym interesie. Nasz Personel powinien traktować Was z szacunkiem oraz uwzględniać Wasze potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec Was przemocy w jakiejkolwiek formie.
Pracownicy realizując te cele działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Standardów Ochrony Małoletnich (ten dokument w całości jest umieszczony na naszej stronie www.ckbrowarb.pl oraz w sekretariacie) oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi obowiązują wszystkich.
Oto najważniejsze zasady, o których warto pamiętać:
- W komunikacji powinniśmy zachować wzajemną cierpliwość i szacunek.
- Personelowi nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
- Nie wolno im krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Pracownikom nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Pracownikom nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Pracownikom nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
- Pracownikom nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
Informujemy również, że każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
Nie wolno:
- Bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka. Dotyczy to również relacji między Wami.
- Dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
UWAGA!
Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, możesz o tym powiedzieć Dyrektorowi lub jakiemukolwiek innemu pracownikowi– na pewno otrzymasz odpowiednią pomoc!!!!
Jeśli jesteś świadkiem nieodpowiednich zachowań pracowników – REAGUJ!
Powiedz o tym Dyrektorowi lub jakiemukolwiek pracownikowi.
RAZEM DBAJMY O NASZE WSPÓLNE DOBRO!
Załącznik do Zarządzenia 10/2024
Dyrektora Centrum Kultury „Browar B.”
we Włocławku z dnia 02.08.2024 r.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
OBOWIĄZUJĄCE W CENTRUM KULTURY „BROWAR B.” WE WŁOCŁAWKU
POLITYKA ORAZ PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
Spis treści:
Rozdział 1. Preambuła
Rozdział 2. Słowniczek pojęć/ objaśnienie terminów używanych w dokumencie
Rozdział 3. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
Rozdział 4. Zasady rekrutacji personelu
Rozdział 5. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem instytucji a dziećmi
Rozdział 6. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
Rozdział 7. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
Rozdział 8. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
Rozdział 9. Monitoring
Rozdział 10. Wykaz instytucji pomocowych
Rozdział 11. Przepisy końcowe
Rozdział 1. Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel instytucji jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko
z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel instytucji, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz swoich kompetencji.
Rozdział 2. Słowniczek pojęć/ objaśnienie terminów
- Personelem lub członkiem personelu jest osoba wymieniona w art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2023 poz. 1304 z późn. zm.)
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/ opiekunów.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu instytucji lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo instytucji członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w instytucji.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział 3. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Personel Centrum Kultury „Browar B.” posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel instytucji podejmuje rozmowę
z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. - Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział 4. Zasady rekrutacji personelu
Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
Rozdział 5. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem instytucji a dziećmi
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
Rozdział 6. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
- Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
– popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
– doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
– doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
– osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/ opiekunów),
– inne dziecko.
- W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownictwu instytucji. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
- Interwencja prowadzona jest przez kierownictwo instytucji, które może wyznaczyć na stałe do tego zadania koordynatora ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich. W przypadku wyznaczenia koordynatora dane tej osoby (imię, nazwisko, e-mail, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
- W przypadku wyznaczenia koordynatora ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, do prowadzenia interwencji pod pojęciem „kierownictwa instytucji” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez koordynatora ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony kierownictwa instytucji, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
- Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów
i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach. - Koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich informuje opiekunów
o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej). - Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/ policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
- Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez instytucję.
- W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
- Krzywdzenie przez osobę dorosłą:
a) W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka,
w szczególności jego opiekunami. Koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
b) Koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich organizuje spotkanie/a
z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/ możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
c) W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
d) W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich sporządza wniosek
o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
e) W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi
w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/ inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
f) W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu instytucji, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko
z dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
g) W przypadku gdy członek personelu instytucji dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, koordynator ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich powinien zbadać o wszystkie okoliczności sprawy,
w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez instytucję, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren instytucji, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
h) Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
i) W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie. - Krzywdzenie rówieśnicze.
a) W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w instytucji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym
o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
b) Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
c) Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
d) W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci.
W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
e) W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach instytucji należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę
o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Koordynatora ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/ możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).
f) Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
g) Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie. - Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi:
a) Dzieci mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku.
b) Dzieci mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowań ogólnospołecznych.
c) Dzieci uznają prawo innych dzieci do odmienności ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych dzieci – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
d) Zachowanie i postępowanie dzieci wobec kolegów/innych osób nie narusza ich poczucia godności/ wartości osobistej.
e) Kontakty między dziećmi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; wolny od wulgaryzmów język.
f) Dzieci akceptują i szanują siebie nawzajem.
g) Dzieci okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
h) W kontaktach między sobą dzieci nie zachowują się prowokacyjnie.
i) Dzieci mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
j) Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród dzieci nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiana. Dzieci nie mają prawa stosować
z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec swoich koleżanek i kolegów.
k) Jeśli dziecko jest świadkiem stosowania przez inne dziecko jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej.
l) Wszystkie dzieci wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych dzieci, gdzie i do kogo dorosłego mogą się zwrócić o pomoc.
ł) Jeśli dziecko stało się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc. - Niedozwolone zachowania dzieci:
18.1. Stosowanie agresji i przemocy wobec dzieci/innych osób:
a) agresji i przemocy fizycznej, np.:
– bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;
– wymuszenia;
– nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
– fizyczne zaczepki;
– zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
– rzucanie w kogoś przedmiotami;
b) agresji i przemocy słownej, np.:
– obelgi, wyzwiska;
– wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
– bezpośrednie obrażanie ofiary;
– plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary
– groźby;
c) agresji i przemocy psychicznej, np.:
– poniżanie;
– wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
– pisanie/rysowanie na ścianach;
– wulgarne gesty;
– niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;
– straszenie;
– szantażowanie.
18.2 Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów.
18.3. Nieuzasadnione, bez zgody opiekuna opuszczanie sali. Wyjście bez zezwolenia poza teren instytucji.
18.4. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych
w instytucji. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
18.5. Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek, wyjść poza teren instytucji.
18.6. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób.
18.7. Używanie wulgaryzmów.
18.8. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności instytucji.
18.9. Kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów/koleżanek lub innych osób oraz własności instytucji.
18.10. Wyłudzanie rzeczy od kolegów/koleżanek.
18.11. Wysługiwanie się kolegami/koleżankami w zamian za korzyści materialne.
18.12. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce.
18.13. Szykanowanie kolegów/koleżanek lub innych osób z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
18.14. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie).
18.15. Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów/koleżanek, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób.
Rozdział 7. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
- Instytucja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa. - Instytucja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
- Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 4., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek (np. na stronie www.youtube.com oraz www.facebook.com).
Rozdział 8. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
- Instytucja nie zapewnia dostępu do Internetu.
- Porady dla dzieci dotyczące zasad bezpieczeństwa w Internecie stanowi załącznik nr 4.
Rozdział 9. Monitoring
- Dyrektor instytucji wyznacza koordynatora ds. realizacji Standardów Ochrony Małoletnich – Pana Piotra Wawrowskiego jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci
w instytucji. - Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród personelu instytucji, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
- W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w instytucji.
- Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu instytucji.
- Dyrektor instytucji wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.
Rozdział 10. Wykaz instytucji pomocowych
Wykaz instytucji pomocowych na terenie miasta Włocławek i województwa kujawsko-pomorskiego stanowi załącznik nr 7 do niniejszej polityki.
Rozdział 11. Przepisy końcowe
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
Załączniki:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji
- Zasady bezpiecznych relacji personelu Centrum Kultury „Browar B.” we Włocławku z dziećmi
- Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Centrum Kultury „Browar B.” we Włocławku
- Zasady bezpieczeństwa w Internecie – porady dla dzieci.
- Karta interwencji.
- Monitoring polityki – ankieta
- Wykaz instytucji pomocowych